Fumatul… sau mesajele dauneaza?

September 11th, 2010 § 9

Nu vreau sa sustin ideea ca fumatul nu dauneaza! Total gresit!

Fumatul dauneaza, dar mesajele de pachetele de tigari nu ajuta cu nimic, din contra, nu ajuta nici la lasatul de fumat, ba mai rau, nu incurajeaza o atitudine sanatoasa. Cat despre descurajarea intrarii in randul fumatorilor… nici pe departe.

Piotr Galperin sau Lev Vîgotski nu-mi aduc aminte exact care dintre ei (mea culpa, am mai uitat din istoria psihologiei educatiei), iar pe net nu gasesti referire la ei, doar la Robert K. Merton care a studiat mai tarziu problema…
Dar unul din cei doi definesc, demonstreaza, aplica si explica notiunea profetiei autorealizatoare sau cum este definita international self fulfilling prophecy si legatura ei cu invatarea. Teoria a fost demonstrata printr-un experiment cu doua clase de elevi unde s-a intervenit cu profetii contrare calitatii rezultatelor la invatatura ale elevilor si acestia intr-un singur semestru s-au aliniat profetiilor obtinand calificativele corelate cu profetiile administrate.

Profetia autorealizatoare sau self fullfiling prophecy:
O definire falsa a unei situatii, evocand un comportament/rezultat anume, face conceptia falsa sa devina adevarata.

Adica: Atunci cand spui cuiva, in fiecare zi, ca se va intampla un anumit lucru, acesta va fi influentat de aceasta informatie, facand ca evenimentul sa devina realitate chiar impotriva dorintei lui constiente.

Reintorcandu-ma la scopul mesajelor de pe pachetele de tigari, eu unul, nu-mi imaginez cum se poate atinge scopul initial. Pentru a atinge scopul social trebuie abordata o cu totul alta atitudine sociala si automat o alta abordare de “marketing”.

Poate “ei” doresc sa se imbolnaveasca cat mai multi oameni, de ororile prezentate pe pachetele de tigari, ca mai apoi, cei care vor sa se apuce de fumat sa cunoasca cel putin o persoana care in realitate a aratata sau inca mai arata ca acele persoane din pozele prezentate si astfel sa-i sperie.
Daca asta e strategia… va dura ceva vreme!

Mesaje de genul “poate”:

  1. Fumatul poate sa ucida;
  2. Fumatul poate provoca o moarte lenta si dureroasa;
  3. Fumatul poate dauna calitatii spermei…

Contin cuvantul “poate” care nu atinge nici macar scopul preventiv al mesajului, existand posibilitatea sa nu. Oare doar “poate” sau sigur?

Mesaje de genul afirmativ:

  1. Fumatul incetineste circulatia sangelui si provoaca impotenta;
  2. Fumatul in timpul sarcinii dauneaza copilului dumneavoastra;
  3. Fumatul provoaca imbatranirea tenului (pielii)…

Acestea sunt pe de o parte profetii autorealizatoare, dar macar sunt certitudini care nu lasa libertatea fumatorului, sau a celui care vrea sa se apuce de fumat, ca lui sa nu i se intample.

Printre aceste multe mesaje au scapat si cateva mesaje corecte, din punctul meu de vedere, acelea de genul:

  1. Fumatul da dependenta, nu incepeti sa fumati!;
  2. Oprirea fumatului scade riscul de imbolnaviri cardiace sau pulmonare fatale;
  3. Poti reusi,  noi te putem ajuta. Doctorul sau farmacistul dumneavoastra va poate ajuta sa va lasati de fumat.
    (desi in acest mesaj lipseste psihologul care sa elimine recidiva…)

Articole despre aceste mesaje mai gasiti si pe: ziare.com; stiri.acasa.ro; realitatea.net; contraboli.ro

In concluzie am sa colectez imaginile si textele acestei campanii impotriva fumatului, am sa le fac scopul unei cercetari de tip chestionar, sa vedem parerea altora, dar mai ales daca ating efectul dorit. Am sa plec de la ideea, ca parerea mea poate sa fie gresita, astfel incat sa pot verifica cat mai obiectiv aceste declaratii de pe pachetele de tigari si efectul lor.

Totusi, pana la proba contrarie (a efectelor mesajelor de pe pachete nu a fumatului) sunt total de acord ca fumatul dauneaza, dar la anumite varste e “cool” fiindca asa este socializat [educat informal] – Cine e mare si tare fumeaza!. In concluzie toti adolescentii isi doresc direct sau indirect sa fumeze – cel putin eu am intrat in acest tipar care statistic e majoritar pentru Romania. Poate aici ar trebui lucrat si nu prin afise si reclame tv, printr-un spot extraordinar de bine lucrat si verificat ca efect difuzat prin retelele de socializare ca YouTube sau Facebook.

§ 9 raspunsuri to “Fumatul… sau mesajele dauneaza?”

  • Marian says:

    Norocul meu ca nu fumez! Adica nu-mi cumpar tigari, nu am o dependenta, insa, uneori, efectiv pufai din tigarile altora.. Dar sunt de acord ca anumite mesaje sunt inutile. Mie, ca si nefumator, inclusiv fotografiile, nu-mi provoaca repulsie fata de tigari, ci fata de metoda de comunicare in sine. Implicit, nu asociez poza cu tigarile (ci eventual doar cu pachetul :))fara a fi psiholog, istoria m-a invatat ca experientele dramatice ale “celorlalti”, vizualizate sau chiar in pozitia de martor, tind sa nu produca efectul de “ai grija sa nu ti se intample si tie” ci mai degraba pe acela “mie nu mi se poate intampla asa ceva” ..si mergem mai departe.

    Deci; subscriu, mesajele de pe pachetele de tigari sunt inutile.(dp meu de vedere).

  • Daca majoritatea sunt de aceiasi parere… de ce cheltuiesc atatia bani pe acele printuri si nu folosesc la studii sociale, medicale, psihologice…. pentru a face campanii cu efect.
    Cat despre rezultatele acestor mesaje/imagini sunt aceleasi de… mai multa vreme decat timpul necesar creierului uman sa intre in asa numita obisnuinta… deci efectul este de doua ori nul. Cand ai in fata ochiului un obiect mai mult timp, acesta iese din prim plan si dispare in peisaj. De exemplu: cand ai un tablou nou pe perete il observi, dar dupa ceva vreme devine decor obisnuit percepand-ul ca tabloul de pe peretele x din camera y – parte din peisajul cotidian.
    Pe acelasi principiu si mesajele / imaginile de pe pachetele de tigari nu mai sunt ororile si atrocitatile rezultante ale fumatului ci pur si simplu campania guvernamentala (mai mult sau mai putin eficienta) impotriva fumatului.

  • Stefan says:

    Salutare!

    Ce s-a intamplat cu chestionarele? Ma rog, rezultatele aplicarii lor ar fi de interes aici.

    Americanii, in special, sunt incredintati ca exista o corelatie puternica intre expunerea la astfel de mesaje antifumat oripilante – prin crearea fricii de boala – si dorinta de a te lasa de fumat. Fara sa poata dovedi ceva cu studiile lor pe loturi de subiecti nenumarati ca este o astfel de corelatie.
    corelatia poate fi dovedita cu data centrate pe efecte sociale – decizia de a te lasa de fumat si actiunea.non-actiunea aferenta sunt ulterioare impresiei generate de expunerea la mesaj intr-o sala de experiment sau pe net.
    deci si americanii si europenii care au generat politici publice din afisarea pozelor cu organe tumefiate, bolnave, inspaimantatoare se bazeaza pe cercetari care cerceteaza altceva decat corealtia intre expunerea la mesaje si actiunea de a te lasa de fumat.
    am scris ceva mai larg pe facebook…

    Revin – chestionarele au fost aplicate?

  • Salut!

    Multumesc pentru interes.

    De acord cu afirmatiile, in mare parte (privind numarul lor), in totalitate (din punct de vedere continut).

    Rezultatele n-au aparut inca, fiindca mai intai trebuie sa centralizez mesajele, pozele, sa contruiesc chestionarul, sa-l aplic si sa interpretez datele.
    Inconvenientul apare ca am parte, fumator fiind, doar de trei sau patru categori de combinatii. Am incercat sa gasesc pe internet atat pozele si mesajele cat si reglementarea care da lamuriri privind subiectul in cauza, dar fara succes.
    Am sa continui si sa starui pana am sa duc la indeplinire, sper cat mai curand, mai ales ca am vacanta de sarbatori la dispozitie.

    Rezultatele vor face subiectul unui articol in continuarea acestuia.

  • Ghighi says:

    N-ai dreptate Augustine despre pozele alea si ce e scris: e foarte bine că există !
    Folosesti argumente false, încep să te suspectez de rea intentie:
    1. nu e, cum spui tu, perceput ca “fumatul probabil că ucide” ci inseamna foarte clar pe româneste “Fumatul are puterea să ucidă”
    2. nu e cum spui tu: “de ce cheltuiesc atatia bani pe acele printuri” : pe pachet oricum se scrie ceva, mai bine mesajele astea decât orice altceva scris pe ambalajul pachetului; ce te doare pe tine grija de banii pentru ambalajul producatorului ?
    3. efectul nu e deloc nul: pe mine mă indeamnă mereu sa mă las si o voi face; fetiţa mea e impresionată si cred că nu se va apuca de fumat.
    Duci o campanie gresita, Augustine, fii blestemat !

    @Marian: dacă esti nefumător, n-ai dreptul sa judeci problema asta; stai nefumator si nu mai scrie despre ce nu e treaba ta, e un proverb “câinele moare de drum lung iar prostul de grija altuia” .

  • Salut,

    Poate ai inetles gresit intentia mea. Eu nu sunt in potriva mesajelor, din contra chiar imi doresc sa fie mai eficiente. Asa ca intentiile mele sunt chiar bune, cel putin asa vad eu.

    Chestionarul am incercat sa-l fac cat mai obiectiv desi imi este clar ca este o utopie. Nu poti atinge obiectivitatea fiindca esti inzestrat cu emotii cun nu poti atinge perfectiunea datorita relativitatii… bivalenta bato vina nimic nu e exact.

    1. mesajul spune „fumatul POATE (nu are puterea)….” iar cuvantul poate introduce doar posibilitatea nu certitudinea… eu unul le consider mai eficiente pe cele ferme „Fumatorii mor mai tineri” sau „Riscul de accident vascular cerebral este cu aproximativ 50% mai mare la fumatori decat la nefumatori. Fumatul blocheaza circulatia sangelui in artere, provoaca infarct miocardic si accident vascula cerebral” etc. care sunt afirmatii ferme, clare, exacte.
    2. chetia cu cheltuitul este exact cum spui „oricum se scrie ceva” dar acel ceva de ce sa nu fie de efect sau cu un efect si mai bun?
    3. mi-as dori ca ele (mesajele) sa aiba un efect mai mare decat indemnul incat chiar sa ne ajute sa trecem la actiune, sa ne lasam nu doar sa ne dorim sa ne lasam.

    Sper ca dupa explicatii sa ma intelegi acum si sa ma ierti de blestem (asta chiar nu mi-a placut… pot intelege ca avem opinii diferite, ca putem avea probleme de comunicare… dar cred ca te puteai opri la „Duci o campanie gresita.”).

    @Marian: Chiar daca zice ca nu e fumator-cumparator… tot fumator este…

    O zi buna

  • Ghighi says:

    1.Campania ta e gresita dar mândria te orbeste: critici dar argumentezi gresit, nu propui nimic, insinuezi ca nu ar avea rost.
    2. „poate să” vine de la „a putea să”, pers III sg. sensul de “probabil”, insinuat rautacios de tine ar fi putut să existe la modul impersonal “se poate ca fumatul să…”
    3. @marian inseamnă “pentru comentatorul Marian”
    4. Am inteles cam ce vrei tu:
    “Pentru a atinge scopul social trebuie abordata o cu totul alta atitudine sociala si automat o alta abordare de “marketing”.”

  • 1. Posibil… daca’s orbit n-am cum sa vad asta; dar macar am o opinie care o ridic discutiei si sper ca aceasta (discutia) sa fie constructiva.
    2. Corect… gramatical, dar nu toti care stiu sa citeasca stiu si gramatica… din pacate si nici toti cei care vorbesc nu o fac corect, iar mesajele le citesc toti si ca la orice mesaj de masa trebuiesc evitate posibilele interpretari. Corect?
    3. M-am prins si am rectificat mesajul in conformitate.
    4. Multumesc. Foarte corect si frumos spus. Exact asta vroiam sa subliniez… poate ca subiectul este foarte important si aprinde repede reactivitatea inaintea procesului analitic.

  • Dboll says:

    I love http://www.augustiniordache.ro , bookmarked for future reference…

Ce-i asta?

Acum citesti Fumatul… sau mesajele dauneaza? la Augustin Iordache.

meta