Fumatul… sau mesajele dauneaza?

Nu vreau sa sustin ideea ca fumatul nu dauneaza! Total gresit!

Fumatul dauneaza, dar mesajele de pachetele de tigari nu ajuta cu nimic, din contra, nu ajuta nici la lasatul de fumat, ba mai rau, nu incurajeaza o atitudine sanatoasa. Cat despre descurajarea intrarii in randul fumatorilor… nici pe departe.

Piotr Galperin sau Lev Vîgotski nu-mi aduc aminte exact care dintre ei (mea culpa, am mai uitat din istoria psihologiei educatiei), iar pe net nu gasesti referire la ei, doar la Robert K. Merton care a studiat mai tarziu problema…
Dar unul din cei doi definesc, demonstreaza, aplica si explica notiunea profetiei autorealizatoare sau cum este definita international self fulfilling prophecy si legatura ei cu invatarea. Teoria a fost demonstrata printr-un experiment cu doua clase de elevi unde s-a intervenit cu profetii contrare calitatii rezultatelor la invatatura ale elevilor si acestia intr-un singur semestru s-au aliniat profetiilor obtinand calificativele corelate cu profetiile administrate.

Profetia autorealizatoare sau self fullfiling prophecy:
O definire falsa a unei situatii, evocand un comportament/rezultat anume, face conceptia falsa sa devina adevarata.

Adica: Atunci cand spui cuiva, in fiecare zi, ca se va intampla un anumit lucru, acesta va fi influentat de aceasta informatie, facand ca evenimentul sa devina realitate chiar impotriva dorintei lui constiente.

Reintorcandu-ma la scopul mesajelor de pe pachetele de tigari, eu unul, nu-mi imaginez cum se poate atinge scopul initial. Pentru a atinge scopul social trebuie abordata o cu totul alta atitudine sociala si automat o alta abordare de “marketing”.

Poate “ei” doresc sa se imbolnaveasca cat mai multi oameni, de ororile prezentate pe pachetele de tigari, ca mai apoi, cei care vor sa se apuce de fumat sa cunoasca cel putin o persoana care in realitate a aratata sau inca mai arata ca acele persoane din pozele prezentate si astfel sa-i sperie.
Daca asta e strategia… va dura ceva vreme!

Mesaje de genul “poate”:

  1. Fumatul poate sa ucida;
  2. Fumatul poate provoca o moarte lenta si dureroasa;
  3. Fumatul poate dauna calitatii spermei…

Contin cuvantul “poate” care nu atinge nici macar scopul preventiv al mesajului, existand posibilitatea sa nu. Oare doar “poate” sau sigur?

Mesaje de genul afirmativ:

  1. Fumatul incetineste circulatia sangelui si provoaca impotenta;
  2. Fumatul in timpul sarcinii dauneaza copilului dumneavoastra;
  3. Fumatul provoaca imbatranirea tenului (pielii)…

Acestea sunt pe de o parte profetii autorealizatoare, dar macar sunt certitudini care nu lasa libertatea fumatorului, sau a celui care vrea sa se apuce de fumat, ca lui sa nu i se intample.

Printre aceste multe mesaje au scapat si cateva mesaje corecte, din punctul meu de vedere, acelea de genul:

  1. Fumatul da dependenta, nu incepeti sa fumati!;
  2. Oprirea fumatului scade riscul de imbolnaviri cardiace sau pulmonare fatale;
  3. Poti reusi,  noi te putem ajuta. Doctorul sau farmacistul dumneavoastra va poate ajuta sa va lasati de fumat.
    (desi in acest mesaj lipseste psihologul care sa elimine recidiva…)

Articole despre aceste mesaje mai gasiti si pe: ziare.com; stiri.acasa.ro; realitatea.net; contraboli.ro

In concluzie am sa colectez imaginile si textele acestei campanii impotriva fumatului, am sa le fac scopul unei cercetari de tip chestionar, sa vedem parerea altora, dar mai ales daca ating efectul dorit. Am sa plec de la ideea, ca parerea mea poate sa fie gresita, astfel incat sa pot verifica cat mai obiectiv aceste declaratii de pe pachetele de tigari si efectul lor.

Totusi, pana la proba contrarie (a efectelor mesajelor de pe pachete nu a fumatului) sunt total de acord ca fumatul dauneaza, dar la anumite varste e “cool” fiindca asa este socializat [educat informal] – Cine e mare si tare fumeaza!. In concluzie toti adolescentii isi doresc direct sau indirect sa fumeze – cel putin eu am intrat in acest tipar care statistic e majoritar pentru Romania. Poate aici ar trebui lucrat si nu prin afise si reclame tv, printr-un spot extraordinar de bine lucrat si verificat ca efect difuzat prin retelele de socializare ca YouTube sau Facebook.